ШАЦЬКА РАЙОННА РАДА
 
ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
 
44000 Волинська обл., смт Шацьк, вул.50 років Перемоги, 1б
   
   
тел/факс: (03355) 2-07-50, e-mail: sh_rada@ukr.net
 
 
 
 
 
 
 
Новини

Наріжні камені медичної реформи: чи вдасться знайти компроміс Любомлю та Шацьку?

      Сьогодні в Україні активно впроваджується реформа медицини і в першу чергу первинної ланки. Торкнулася вона і Шацького району. Проте коли у інших районах хоч і стикаються з певними проблемами в даному питанні, то у Шацькому все ніяк не можуть дійти згоди із керівництвом ТМО Любомльського і Шацького районів в процесі перетворення медичних установ у некомерційні підприємства, як того вимагає законодавство.
      На одній з останніх сесій районної ради Володимир Дибель, генеральний директор ТМО, запропонував Шацькій районній раді скасувати своє рішення про реорганізацію Шацької районної лікарні у комунальне некомерційне підприємство,більше того- скасувати статус районної лікарні як юридичної особи або інакше вийти зі складу співзасновників ТМО. Причина , на думку директора ТМО,що ТМО в такому юридичному статусі (наявність юридичної особи у складі юидичної особи) не зможе провести реорганізацію в комунальне некомерційне підприємство як того вимагає реформа охорони здоров’я. На це категорично не погоджуються у Шацькій районній раді, адже в такому разі, як відзначив у розмові Сергій Карпук, голова Шацької районної ради, Шацька лікарня не зможе законно функціонувати або узагалі може втратити статус лікарні. Чому так сталося та який вихід із цієї ситуації бачить керівництво району?
      - Районна рада, для належного надання медичних послуг та відповідно до проведення першого етапу реформи, прийняла рішення про вихід зі складу Центру ПМСД Любомльського і Шацького районів та створення Центру первинної медико санітарної допомоги у Шацькому районі як некомерційного комунального підприємства (первинної ланки), - розповідає Сергій Карпук. - Але в процесі зіткнулася з проблемами:по-перше- відсутності сертифікованого лікаря, який би очолив цю структуру, хоча до слова Реформа стартувала не вчора і керівництво ТМО мало би заздалегідь подбати про курсову перепідготовку спеціалістів для забезпечення виконання вимог Мінохорони здоров»я. По- друге- низька матеріально-технічна база первинки,що не забезпечу вимоги згідно табеля оснащення, до первинної ланки, а саме ці умови є необхідними для отримання ліцензії на медичну практику. Тому було прийнято рішення створити Центр первинної допомоги на базі Шацької районної лікарні як її структурний підрозділ (закон це дозволяє робити), та реформували лікарню у комунальне некомерційне підприємство. Адже лише головний лікар Шацької лікарні має відповідний сертифікат та і її матеріальна база дозволяє забезпечити відповідність вимогам по оснащенню первинки.
      І знову в процесі зіткнулися з деякими проблемами, про які раніше ніхто не інформував і які, м»якко кажучи, приховувалися. По перше, Шацька лікарня, яка раніше увійшла в склад ТМО як юридична особа,  мала свою ліцензію, взагалі випала з переліку мережі закладів охорони здоровя як така. Ліцензію, яка закінчилась ще у листопаді 2012 року, ніхто не поновив (вона була загальна на ТМО хоча це і неможливо, оскільки статусу юридичної соби її ніхто не позбавляв, бо це можливо лише за рішенням засновника, а районна рада таких рішень не приймала), а, по друге, головним розпорядникаом коштів замість ТМО, як це було прописано у рішенні районної ради, не знаю яким чином було визначено Любомльську РДА.
      Відповідно Шацька районна рада прийняла рішення йти шляхом реформ далі, і для включення лікарні в мережу закладів охорони здоровя, поновити ліцензію на медичну практику, відкрити рахунки окремо від ТМО, щоб не передавати кошти  Любомльський район та визначити розпорядником коштів по медичній галузі Шацьку районну раду.
      -В липні на сесії райради прийняли рішення про створення комунального некомерційного підприємства «Шацька районна лікарня Шацької районної ради» шляхом перетворення з Шацької районної лікарні ТМО . Відповідно з 1 серпня медичну субвенцію ми не передаватимемо Любомлю, а залишатимемо в районі і разом з депутатами вирішуватимемо питання про її використання. Зараз працюємо над вирішенням кадрових проблем, питань матеріального забезпечення лікарні. Хочеться, щоб люди зрозуміли, що реформування медицини та наших закладів – це не наша забаганка, а вимога часу та законодавства. Працівники райлікарні також підтримали наше рішення про реорганізацію. Натомість з таким рішенням не погоджується генеральний директор ТМО Володимир Дибель.
      Днями районна рада отримала лист від управління охорони здоровя Волинської ОДА, в якому районній раді, враховуючи утворення комунального некомерційного підприємтсва «Шацька районна лікарня Шацької районної ради», рекомендує вийти зі складу співзасновників ТМО Любомльського та Шацького районів. В свою чергу, як зазначає Сергій Карпук, в управлінні охорони здоровя мали б знати, що у такому впадку районна лікарня залишиться без ліцензії, яка є в ТМО.
      Аби якось вийти із цієї складної ситуації, у понеділок, 13 серпня, в Любомлі відбулася зустріч, ініційована керівництвом ТМО, його співзасновниками та учасниками в якій запрошували взяти участь голів районних рад та адміністрацій обох районів, начальників  управління фінансів,  керівництво ТМО. На цій зустрічі Володимир Дибель притримувався своєї лінії: рекомендував Шацькій районній лікарні вийти зі складу ТМО, оскільки ТМО, як уже говорилося, не можна далі в рамках реформи за аналогією Шацька перетворити  у некомерційне комунальне підприємство через наявність у його складі юридичної особи(ну з 2012 року це ж якось не завжало йому існувати?!)
      Сергій Карпук відстоюав іншу позицію: - Оскільки Любомльська вторинна ланка медицини (лікарня) не приєднала до себе первинну ланку (так, як це ми змушені були зробити у Шацьку), то в них це питання не стоїть так гостро, як у нас. По закону вторинній ланці,Любомльській лікарні, потрібно реорганізуватись до 1 січня 2020 року. Проте нас час уже піджимає, бо у нас первинка у складі лікарні. Ми мусили прийняти таке рішення, про яке уже говорилося раніше через певні вимоги до її функціонування( приміщення, матеріально-технічне забезпечення та наявність сертифікованого керівника).
      У звязку з цим у нас є дві пропозиції, як вийти з цієї ситуації: перша – вихід з ТМО уже після того, як Шацька лікарня отримає ліцензію та почне за нею працювати. А наші люди в Любомльській лікарні лікувалися б на договірних умовах: скільки людей там пролікувано – стільки коштів ми їм відшковуємо. Законодавство це сьогодні дозволяє. Любомльська районна рада також приймає таку пропозицію, бо вона для них прийнятна і вигідна, оскільки дає можливість залучати додаткові кошти на утримання лікарні і ми погодились на таку співпрацю. Але на цю пропозицію, з незрозумілих причин, остаточно не погодився Володимир Дибель. Ми, так само як і Любомльська районна рада, налаштовані і далі співпрацювати. Просто статус ТМО через різноманітні процеси, які пов’язані зі змінами статуту, ліквідацією юридичної особи Любомльської лікарні та інше вже втратило своє первинне значення як таке.
      Адже що таке ТМО? Це -комплекс медичних закладів, які повязані між собою функціонально на основі використаття спільних трудових та фінансових ресурсів. Коли обєднання створювалося, це насправді так і було, адже до нього входили 5 юридичних осіб. Проте впродовж останніх років ліквідували Любомльську лікарню і ще декілька структур як окремі юридичні особи, тобто ліквідувались заклади охорони здоровя, які функціонували як окремі одиниці в складі ТМО. Остання пропозиція Володимира Дибеля – скасувати юридичну особу Шацьку районну лікарню та повністю влитися вТМО. Тоді що означатиме ТМО, якщо воно буде як одна юридична особа, а не комплекс установ, як це прописано в нормативних документах? Якщо ми не передаємо Любомлю медичну субвенцію, то постає питання, чи зможе утримати таку кількість персоналу Любомльський район.Але Шацька районна рада надалі готова до співпраці та надавати Любомлю кошти, але виключно за пролікованих хворих Шацького району.
      Другий варіант, який був запропонований мною, аби Любомльська райрада вийшла зі складу співзасновників ТМО, та утворили своє комунальне некомерційне підприємство, адже це Любомль ліквідував свою лікарню як юридичну особу. То чому ми маємо виходити зі складу ТМО та заново проходити всі кола пекла, як це було з первинкою, адже в процесі виходу нашої первинки зі складу ЦПМСД ліцензія залишилась у Любомльської первинки? Ми поступили в даному випадку як порядні партнери. Наведу ще один аргумент, чому саме Любомлська районна рада має вийти зі складу ТМО. Якщо це зробить Шацьк – то це вже не буде ТМО як певна структура, а просто Любомльська центральна районна лікарня, адже в  його складі немає інших структур, як це є, наприклад, у Ковельському ТМО. Ми ж можемо залишитись у складі ТМО, адже маємо у своїй структурі первинку, яка є структурним підрозділом Шацької районної лікарні.
      Як потім зауважує Сергій Карпук, якби Шацька районна рада свої рішення приймали б неправильно, то Міністрество охорони здоров’я не погодило б внесення змін до ліцензії ТМО Любомльського і Шацького районів. Тобто рішення райради юридично є правильними. Єдине питання, яке постало в цьому процесі (і про це вже зазначалося), якщо Любомль хоче реорганізуватися в некомерційне комунальне підприємство, то вони не зможуть це зробити, бо в його складі є дві юридичні особи (Шацька районна лікарня та ТМО). Окрім того, у зв’язку з неналежною кадровою роботою, яку проводило (чи не проводило) керівництво ТМО протягом останніх років, на сьогоднішній день в Шацьку немає можливості створити окремого комунального закладу первинної ланки медицини, бо серед працівників закладу охорони здоров’я відсутні сертифіковані лікарі, які, відповідно до законодавства, змогли б отримати ліцензію на провадження медичної практики (навчання майбутній керівник такої структури розпочне лище у жовтні). «Тобто кадрова політика керівництвом ТМО була завалена», - зазначає голова районної ради.
      Відповідно Шацька районна рада вже вкотре звернулась до обласного управління охорони здоров’я з проханням надати методичну допомогу для завершення процесу реорганізації.
      Стосовно того, де будуть лікуватися шачани у вузькопрофільних спеціалістів, то вони й так сьогодні їздять до Любомля, Ковеля та Луцька і це право кожного робити свій. До слова, у Ковелі – набагато потужніша матеріально-технічна база (на фінансування якої залучили в минулі роки понад сто мільйонів(!) гривень позабюджетних коштів), є кваліфіковані спеціалісти. «Якщо Шацьку дорікають недостатньою кількістю кваліфікованих спеціалістів, то в чиїй компетенції було це питання? Чи не дирекції ТМО? Так, згоден, що однією з проблем залучення кадрів є питання житла. Але районна рада виділила кошти на проект реконструкції гуртожитку та на початок робіт. 4 мільйони в районному бюджеті ми не знайдемо на завершення реконструкції, але Володимир Дибель – депутат обласної ради, і міг би більше приділяти уваги цьому питанню в своїй депутатській діялоьності, як це зробив у Любомлі. Та й за останні роки з районного бюджету виділялись немалі кошти на охорону здоров’я. А те, що дійсно не було економії медичної субвенції, то це факт», - розповів голова районної ради.
      В Ковельському госпітальному окрузі ж бачать Шацьку лікарню як окрему одиницю та пропонують свій шлях розвитку, зосередитись на певному профілі – реабілітації, зважаючи на курортний профіль нашої зони.
      То чи вдасться знайти компроміс у медичних питаннях, аби безболісно пройти процес реогранізації як у Шацьку, так і Любомлі, побачимо згодом. Головне щоб питання особисті не перевершило питання інтересів людей.

Віта Шепеля

 

21.08.2018 року
 
Фотогалерея